luni, 10 august 2009

inapoi in ardeal

Ca sa ajungi inapoi in ardeal mai intai trebuie sa fi plecat in afara lui ...
ei bine in sfarsitul de saptamana care tocmai a trecut am fost plecat o leaca in moldova .
Si am inceput asa: vineri dimineata ora 9 gata de drum in masina si spre Reghin , loc de unde trebuia sa im ridic bunul prieten si sa purcedem spre comuna Asau.
Bineinteles ca datorita catorva elemente "neprevazute" am plecat din Reghin abia pe la vreo 19:00 :)))
nu cred ca orele petrecute la volan pana acolo va intereseaza asa ca sar peste drum si noaptea dormita odata ajunsi.
Si a venit si dimineata de sambata, dimineata in care eram exagerat de hotarat sa merg la pescuit la Coada lacului cu tatal Stefanei dar din cauza faptului ca Nea Adi era de servici si a avut un pic de treaba am ajuns pe Trotus unde nu cred ca exista pesti :)), lucru care ma facut sa ma plictisesc exagerat de repede, sa merg acasa sa imi trezesc gazdele si sa vreau sa vad zona .
Primul vizitat a fost castelul lui Ghika , frumos, intretinut , dar cu niste oribile baloane la intrare (acolo au fost tinute discursurile pentru deschiderea oficiala a Zilelor orasului Comanesti)

Cea de-a 2-a vizita a fost la Castelul Stirbei :


Palatul Stirbei a fost construit la sfarsitul secolului XIX si prima jumatate a secolului XX de Gheorghe Stirbei si Elisabeta Baleanu. Este amplasat pe un platou aflat la altitudinea de 600 m. se poate ajunge pe partea stânga a Vaii Uzului, pe un drum ce se desprinde din sosea, urca pe dealul Maguricea. La o distanta de 4 km, înaintând spre inaltimea dealului impadurit cu foioase si conifere.Din parcul palatului se intra în padure si de aici se poate urca pe diferite trasee si chiar pe muntele Nemira.Palatul a fost construit de maestri italieni, dupa planurile arhitectului Nicolae Ghika Budesti.
Pâna în anul 1944 castelul a fost intretinut de familia printului Stirbei. Între anii 1947-1977 cladirea a functionat cu destinatia de sanatoriu T.B.C. Din 1978 devine tabara pentru copii.
Acum, retrocedat fiind "urmasilor, urmasilor nostri" palatul a devenit o simpla cladire lasata de izbeliste in mijlocul padurilor partial defrisate de alti urmasi ai urmasilor.
este de-a dreptul dureros ce am gasit acolo , locul plangea , urla din toti plamanii...
cum poti sa lasi sa se degradeze un loc atat de minunat cu atat de multa istorie, cladit cu atata dragoste.
chiar daca nu aveam voie am intrat sa vedem interiorul. Nu imi vine sa cred nici acum ce oameni suntem , si ce autoritati avem.
Intreb din nou, cum dracu poti sa lasi unul dintre cele mai frumoase palate din romania sa se prbuseasca putin in fiecare zi ?
Am gasit acolo , in podul castelului adeverinte medicale datate in 1960,asta ma face sa cred ca din 1978, de cand cladirea a fost folosita ca si tabara a pionierilor patriei ,pana astazi cand e pe cale sa cada nu sa facut niciodata curatenie in acel pod.
am gasit camere distruse, podele smulse, tavanele cazute, lilieci, mizerie de nedescris.



ma opresc aici pentru ca incep din nou sa ma enervez, si e luni si poate ar trebui sa incepem saptamana cu zambetul pe buze .
Este trist totusi ce se intampla cu trecutul nostru, cu multe din valorile arhitecturale romanesti, cu ROMANIA NOASTRA !!!
Dupa vizita de la palat am decis sa merg din nou la pescuit sa ma calmez doar ca , de data asta masina mea a fost cea care a tinut neaparat sa imi aminteasca faptul ca nu toata lumea vrea la pescuit si sa decis sa se opreasca :))

Ar mai fi multe dar eu spun ca e destul pentru azi.


The Killers - Human
Asculta mai multe audio Muzica

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu